پشتیبانی شبکه خدمات شبکه / پشتیبان گیری از شبکه

ضرورت پشتیبان گیری از داده های سازمانی
در دنیای تکنولوژی اطلاعات، پشتیبان گیری یا Backup ،به فرایند تهیه نسخه های کپی از داده های اصلی گفته می شود که در زمان رخ دادن وقایعی از قبیل از دست دادن اطلاعات بتوان داده های اصلی را بازیابی کرد.




دلایل ضرورت پشتیبان گیری
هدف اصلی، قابلیت بازیابی و بدست آوردن مجدد داده ها در زمانی است که به هر دلیل اطلاعات پاک شده و ازدست رفته اند. بنا بر آمار حدود ۶۷% کاربران اینترنتی دچار مشکلاتی از این قبیل شده اند.
دلیل دیگر، بازیابی و برگشت اطلاعات به زمان گذشته می باشد. مثلآ تغییرات اشتباه عمداً یا سهواً در داده های شرکت توسط کاربران ایجاد شده و باید بتوان اطلاعات سالم مربوط به هفته قبل را بازیابی کرد.

راهکار پشتيبان‌گيري
مهمترين بخش يك سازمان، "كارمندان"، "داده"‌ها و "سيستم"‌هاي آن مجموعه مي‌باشد. حفاظت از داده‌ها و سيستم‌ها به دليل رشد روز افزون آنها در سازمان و پيچيدگي زير ساخت‌هاي آن، سخت و دشوار است. 
يكي از مشكلات اساسي و ريسك‌هاي بزرگي كه اكثر سازمانها با آن مواجه هستند خطرات ناشي از انهدام اطلاعات مي‌باشد. دلايل متعددي براي از بين رفتن اطلاعات وجود دارد از جمله باگ‌هاي موجود در نرم‌افزارها، ويروس‌ها، حذف‌هاي تصادفي، خرابي هارد‌ها و يا بلاياي طبيعي همچون آتش سوزي، سيل و.... 
تمامي سازمانها براي تداوم كسب و كار (Business Continuity) خود نيازمند آنند كه يك فرآيند مديريتي در سطح بالا براي آن داشته باشند. اين فرآيند شامل بسياري از راهكارهاي اساسي و استانداردي مي‌باشد كه براي مديريت خطرات و تهديداتي كه تجارت يك سازمان را با خطر مواجهه مي‌كند در نظر گرفته شده است. يكي از اين خطرات كه بسياري از سازمانها را تهديد مي‌كند خطرات و بلايايي مي‌باشد كه اطلاعات آنها را با خطر از بين رفتن مواجه مي‌كند. اين وضعيت براي هر سازمان كوچك و بزرگي قابل تصور است. 
براي اين منظور هر سازمان نياز به روال‌ها و استانداردهايي دارد كه بتواند در موارد تهديد و در هنگام از بين رفتن اطلاعات در كمترين زمان ممكن آن را بازيابي كرده و سازمان را در روال عادي خود قرار دهد. اين فرايند بايد به گونه‌اي باشد كه سياست‌هاي امنيتي آن سازمان را در بر بگيرد.

انواع داده های در معرض خطر
فایل های کاربران که روی سرور و یا درایو share یا public قرار دارد و معمولاً حاصل تلاش و کار بخشهای مختلف شرکتها و یا ادارات می باشند.
اتوماسیون اداری که شامل نامه ها،فرمها،دستورالعمل ها و بایگانی امور اداری شرکتها بوده و در صورت از بین رفتن،کلیه داده ها و سوابق پیشین از دست خواهد رفت.
ایمیل های کاربران و مدیران که در بسیاری موارد همان کار و مسئولیت اتوماسیون اداری را به عهده داشته و در مواردی حتی اطلاعات شخصی و یا کلیه خرید و فروشهای یک شرکت یا سازمان از طریق آن انجام می شود.از بین رفتن چنین اطلاعات ارزشمندی می تواند زیانهای بسیاری را به روند پیشرفت و ترقی در هر شرکت وارد کند.




محل قرار گیری فایلهای Backup

فایلهای Backup را می توان در محل های مختلفی ذخیره کرد. به عنوان مثال: هر کاربر می تواند یک کپی از اطلاعات خود را بر روی حافظه flash و یا هارد کامپیوتر ذخیره کند.
این راه حل در سطح یک کامپیوتر شخصی و یا خانگی می تواند مفید و راه گشا باشد اما زمانی که تصمیم داریم در مورد یک شرکت یا سازمان این عملیات را انجام دهیم با مشکلات فراوانی برخورد خواهیم کرد.از جمله این مشکلات حجم بسیار بالای داده ها و عدم امکان تهیه صدها flash و آموزش تک تک کاربران برای انجام Backup گیری است. مشکل بزرگ دیگر، بحث امنیت در اطلاعات و داده های شرکت می باشد.در دید کلی صحیح نیست که کاربران اطلاعات شرکت و داده های کاری را روی هارد و یا flash شخصی خود نگهداری کرده و آن را همه جا همراه خود حمل و نقل نمایند.

راه حل مناسب

تهیه Backup به صورت متمرکز و Centralized که به سادگی تمامی مشکلات را در سطح شبکه های کوچک و بزرگ حل می کند.این روش را می توان با اختصاص یک سرور مجزا با هارد و ظرفیت بالا فقط برای Backup گیری در شبکه پیاده کرد.
روش دیگر استفاده از دستگاههای مخصوص این کار است با ظرفیتها،امکانات، و هزینه های مختلف قابل تعریف در شبکه بوده و نیاز به خرید یک سرور با مشخصات بالا برای Backupگیری را در بسیاری از موارد جبران می کنند.

پشتیبان گیری اطلاعات

روش های مختلف پشتیبان گیری اطلاعات:
۱- پشتیبان گیری کامل: شیوه اول پشتیبان گیری، تهیه یک نسخه پشتیبان تمام و کمال از هارد کامپیوتر است که معمولا به صورت یک فایل image ذخیره می گردد. با این کار شما یک نسخه تمام و کمال از سیستم عامل و همه فایل های روی هارد را در اختیار دارید. هر گاه که اطلاعات پاک شوند یا مجبور به استفاده از یک هارد تازه روی سیستم شوید، با استفاده از این image می توانید سیستم عامل و تمامی برنامه ها و فایل های تان را به وضعیتی که در زمان پشتیبان گیری داشته اند، برگردانید.
این شیوه ای نسبتا کامل است که به شما امکان می دهد یک پشتیبان کامل از همه چیز داشته باشید. اما در کنار این مزیت معایبی هم دارد: تهیه این پشتیبان کار زمان بری است. پشتیبان گیری کامل از یک هارد ۵۰۰ گیگابایتی ممکن است چندین ساعت زمان ببرد. ضمن اینکه شما به یک هارد دیسک اکسترنال پرظرفیت یا تعداد زیادی دی وی دی نیاز دارید. در نهایت هم باید از نرم افزار پشتیبان گیر خودتان هم اطمینان کافی داشته باشید. چون اگر در پشتیبان نهایی تان اشکالی وجود داشته باشد ممکن است کل اطلاعات تان از دست برود.

۲- پشتیبان گیری انتخابی: روش دوم که بیشتر معمول است، تهیه نسخه پشتیبان از فایل های ضروری کاربر است. در این حالت شما بسته به حجم اطلاعات، به فضای چندان زیادی برای پشتیبان گیری نیاز ندارید و تنها فایل های ضروری را نگهداری می کنید. در این حالت شما فقط می توانید فایل های معیوب و مفقود شده را بازیابی کنید و امکان بازیابی کل سیستم عامل یا همه فایل های موجود روی هارد را نخواهید داشت. در این روش شما انتخاب می کنید که از چه چیزهایی پشتیبان گیری کنید. برای مثال ممکن است فقط بخواهید از عکس ها و فایل های متنی تان پشتیبان بگیرید و بقیه اطلاعات برایتان اهمیت زیادی نداشته باشد. این روش پشتیبان گیری سریع تر و راحت تر است. ضمن اینکه برگرداندن اطلاعات هم کار راحت تری است. اما عیب های خودش را دارد. برای مثال اگر هارد دیسک شما از کار بیافتد شما مجبورید کار نصب سیستم عامل و نرم افزارها را از اول انجام بدهید. و این کار ممکن است ساعت ها وقت شما را بگیرد. ضمنا در این روش باید خیلی با دقت بررسی کنید که از تمام اطلاعات مهم تان پشتیبان گیری کرده اید. زیاد پیش آمده که هنگامی که لپ تاپ به سرقت رفت تازه یادتان امده که در پشتیبان گیری انتخابی که انجام می داده اید فایل های قراردادهای مهم را فراموش کرده اید.

۳- پشتیبان گیری افتراقی: این روش به همراه هر دو روش قبلی قابل استفاده است و در واقع می توان دو روش قبلی را با این تکنولوژی سریع تر کرد. این یکی از بهترین و موثرترین روش های پشتیبان گیری است که در بسیاری از برنامه های پشتیبان گیری آنلاین و آفلاین موجود است.
در این شیوه پشتیبان گیری، اولین بار، تمام فایل های مورد نظرتان در فایل پشتیبان می گنجند. اما در دفعات بعدی، برنامه دوباره همان حجم را بک آپ نمی گیرد. بلکه به کنترل نسخه پشتیبان قبلی و فایل های جدید می پردازد و تنها تغییرات را در نسخه پشتیبان به روز می کند.



دسته بندی: خدمات شبکه / پشتیبان گیری از شبکه || تگ های مطلب :